TTIP-vrij Gent: open brief aan stadsbestuur en Groen Gent

Enkele weken geleden legde een Gents burgerplatform een motie bij het Gentse stadsbestuur neer om onze stad uit te roepen als ‘TTIP-vrije stad’. Het stadsbestuur legde deze motie naast zich neer en riep op tot een ‘TTIP light’. Jong Groen Gent wil in het licht van de betoging van vandaag in Brussel, het Gentse stadsbestuur en daarbij de Groen Gent-fractie oproepen om hierop terug te komen.

Vandaag, 17 oktober 2015, organiseert ‘Alliantie D19-20’ een betoging tegen het TTIP handelsverdrag dat de Verenigde Staten en Europa onderhandelen. Groen, en zeker Jong Groen, neemt ook deel aan deze betoging. Het TTIP akkoord klinkt als een interessante opportuniteit om de handel tussen de VS en de EU vlotter te doen verlopen, maar tegelijkertijd is het akkoord als een Trojaans paard, dat enkele hoekstenen van onze democratie aantast.

Enkele weken geleden, werd op lokaal niveau een motie ingediend om Gent uit te roepen als ‘TTIP-vrije stad’. Deze motie kwam van een burgerplatform dat bestond uit het brede middenveld (vakbonden, Hart Boven Hard, Oxfam...) en had de nodige 3.000 handtekening verzameld. het bestuur, waar onze Groen Gent-fractie toe behoorde heeft deze motie echter niet overgenomen, maar gepleit voor een ‘TTIP light’.

Als Jong Groen Gent, kunnen wij ons daar niet in vinden. Daarom richten wij ons in een open brief naar ons stadsbestuur en de Groen Gent-fractie om alsnog aan te sluiten bij andere progressieve steden in Europa als ‘TTIP-vrije stad’.

Lees hier de open brief