Tournevie

Het werkt zoals een bibliotheek: in ruil voor een kleine jaar­lijkse bijdrage krijg je ongelimiteerde toegang tot een breed assortiment kwaliteitsgereedschap. Dat is goedkoop en eco­logisch. Tournevie wil zo een alternatief bieden voor duurdere huur- en verkooppunten. Als non-profit uitleendienst voor werktuigen gingen ze net van start in hartje Brussel. Een van de jonge initiatiefnemers Olivier Beys vertelt wat hen drijft.

 De enthousiaste oprichters van Tournevie

Delen is hip en als je er de website van Tournevie op naslaat, word je daarvan overtuigd door een prachtig mission statement. Zes korte titels leiden ons in de goede richting: bespaar geld; help het milieu; eenvoudige toegang; bouw mee aan Brussel; leer bij en maak deel uit van een gemeenschap. Dat klinkt allemaal heel ambitieus. En misschien tegelijkertijd even vanzelfsprekend.

Een lidmaatschap voor een jaar kost 20 euro, snel terugverdiend als je al eens de handen uit de mouwen steekt. Verder verklein je de afvalberg, stimuleer je reparatie en zet je je af tegen de wegwerpcultuur. Het is ook makkelijk: je hoeft niet al je vrienden af te bellen naar die ene boormachine. Voor de leergierigen onder ons: er zullen workshops worden aangeboden om de werking van het gereedschap beter te leren kennen en specifieke technieken aan te leren. En last but not least, je werkt mee aan de uitbouw van een Brusselse gemeenschap waarin zelfredzaamheid, economische auto­nomie, creativiteit en samenwerking centraal staan. Met andere woorden: voor elk wat wils.

Wat heeft jullie ertoe aangezet om met Tournevie te beginnen?

Olivier: “We zijn ervan overtuigd dat er nood is aan een andere economie. Er is een gebrek aan een plek waar het economische en het sociale samen-komen. Die willen wij net creëeren. Nu worden onze menselijke noden te veel benaderd vanuit een zuiver rationeel marktdenken: mensen ontmoeten elkaar op de markt en het enige wat hen bindt zijn de markt­transacties tussen hen. Maar we zien heel duidelijk dat meer en meer mensen zich daar slecht bij voelen. Wij willen een alternatief bieden.”

Hoe ziet jullie alternatief er dan uit?

Olivier: “Een economie gebaseerd op samenwerking met drie even belang­rijke takken: de markt, de overheid en de commons. Die laatste zijn als het ware basisgoederen die voor iedereen vrij beschikbaar zijn bijvoorbeeld water, lucht, enz. Wij voegen daar dan heel concreet een reeks praktische werktuigen aan toe. Maar misschien het belangrijkste aspect aan de commons wel nog het optreden van ongedwongen samenwerking bij het delen ervan. Die deeleconomie hoeft de markteconomie niet te vervangen. Maar ze vormt wel een noodzakelijke aanvulling erop.”

“Een mens is in de visie van Tournevie dan ook meer dan een homo econo­micus die als individu op zoek gaat naar de meest efficiënte en rationele manier om zijn eigen behoeftes te vervullen. Het samenwerken tussen mensen biedt een antwoord op de leegte die de berekende mens ten deel valt.”

Jullie deden beroep op Growfunding om jullie project op te starten. Hoe verliep dat?

Olivier: Growfunding biedt in feite een platform waarop je je Brusselse project kunt voorstellen. Je neemt contact op met de organisatie en samen schat je dan in hoe haalbaar het project is. Daarnaast organi­seren ze workshops over hoe een Growfunding-campagne op te bouwen en een breed netwerk te mobiliseren voor je project. Ten slotte bieden ze ook ondersteu­ning met de ondertiteling / vertaling van je campagnefilmpje en zetten ze het project online van zodra de campagne op punt staat. Het is wel handig dat je op al die zaken beroep kunt doen, maar het blijkt toch dat je mensen het meeste face to face overtuigt van je zaak door met hen te praten!”

De Growfunding-campagne sloot midden juli succesvol af: de doelstelling werd met ca. 110% gehaald. Het project kan dus tegen het einde van de zomer van start gaan. Proficiat!

Check zeker ook eens de website: www.tournevie.bxl

Auteur: Soetkin Hoessen