Besparingen zijn een dood spoor

De NMBS kondigt de sluiting van 33 loketten aan. Daarnaast vindt spoortopman Cornu dat de prijzen van een treinticket gerust nog wat de hoogte in kunnen, met pakweg 34%. Allemaal manieren om aan de opgelegde besparing te kunnen voldoen. De regering Michel legt het spoorbedrijf een besparing op van 663 miljoen euro. “Ze noemen zichzelf de motor van vooruitgang, maar besparen op mobiliteit,” stelt Jong Groen voorzitter Céline Van Den Abeele vastPrecies daarom lanceert Jong Groen vandaag een filmpje. Investeren in vooruitgang is investeren in openbaar vervoer, zo luidt de duidelijke boodschap.

"De dramatische gevolgen van dit besparingsbeleid worden vandaag nog maar eens duidelijk zichtbaar", aldus Van Den Abeele. "Dit komt bovenop eerder genomen maatregelen zoals de afschaffing van vroege en late treinen en het sluiten van regionale stations." Jong Groen pleit daarentegen voor investeringen in de NMBS, en benadrukt nog een keer de vele (maatschappelijke) voordelen van een goed functionerend openbaar vervoer.

Ten eerste garandeert het de mobiliteit van iedereen. Jongeren willen vandaag niet meer per se een auto, maar ze willen wél nog thuis geraken na een avondje uit. De NMBS biedt daar een perfect antwoord op. Verder reduceert het de uitstoot van fijn stof en betekent het dus enorme besparingen op de gezondheidszorg. De reductie in CO2-uitstoot is ook mooi meegenomen. Om nog maar te zwijgen van het fileprobleem. "In één van de kleinste landen ter wereld, met de zwaarste fileproblemen ter wereld, knipt de regering Michel I in het treinaanbod en -dienstverlening. Onvoorstelbaar," laakt Van Den Abeele.

Reden genoeg dus om het besparingsbeleid aan te klagen, vond Jong Groen. Het filmpje toont een dramatisch toekomstscenario, waarbij onze toekomstige medemens zich enkel nog kan afvragen waar een station en treinsporen ooit voor dienden.

Bekijk ook het artikel op Newsmonkey.

Dood spoor