Mobiliteit Brusselse studenten

Hoe 23.000 Nederlandstalige studenten zich in Brussel verplaatsen interesseert Vlaamse regering niet

Jong Groen reageert verontwaardigd op de aankondiging van BRIK om het voordeeltarief voor studenten af te schaffen. Bart Dhondt, voorzitter van Jong Groen: "Met de beslissing van BRIK zet de Vlaamse regering 8.000 studenten in de kou en schuift ze de zwarte piet door naar het Brussels Gewest." Volgens Jong Groen weet BRIK zeer goed dat het Gewest niet zomaar 4 tot 6 miljoen op tafel kan leggen om hun systeem over te nemen en noodgedwongen uit te breiden naar alle Brusselse studenten. Het is aan de Vlaamse regering om te tonen dat ze investeert in de Nederlandstalige studenten in Brussel en dat te doen door voldoende middelen te voorzien. "Inzetten op huisvesting voor studenten is absoluut noodzakelijk, maar het kan niet dat hierdoor de mobiliteit van Nederlandstalige studenten overboord wordt gesmeten", aldus Bart Dhondt.

Jong Groen reageerde vorig jaar al op de tariefstijging van de abonnementen van BRIK. Dit jaar wordt het hele systeem afgeschaft. Jong Groen vraagt zich dan ook af welk beleid de Vlaamse regering wil voor de Nederlandstalige studenten in Brussel. Bart Dhondt: "We hebben niets aan dagjespolitiek waar op dag één een beslissing met tromgeroffel wordt aangekondigd, die dan op dag twee blijkbaar niet haar bevoegdheid is. Wat mij het meest stoort is dat de Vlaamse regering met deze beslissing duidelijk maakt dat het haar niet interesseert hoe studenten zich verplaatsen in Brussel. De uitdaging is net om ervoor te zorgen dat elk beleid, van mobiliteit over huisvesting en netheid tot veiligheid zoveel mogelijk specifieke oplossingen biedt op maat van studenten. De leefwereld van studenten beperkt zich toch helemaal niet tot hun kot? Dit is een gemiste kans om een modern en voordelig tariefsysteem uit te bouwen voor alle Brusselse studenten."

Studenten hebben niet alleen nood aan een voordelig MIVB-abonnement. Jong Groen pleit voor het invoeren van een mobiliteitspas. "Zo'n mobiliteitspas moet het studenten mogelijk maken om zich van A naar B te verplaatsen met het openbaar vervoer, zonder zich zorgen te moeten maken of ze nu reizen met de trein, de metro of de bus en of dat dan met de NMBS, de Lijn, de MIVB of de TEC is. We leven al een aantal jaar in de 21e Eeuw, hoog tijd dat we ons mobiliteitsbeleid wat moderniseren."

Thema: